Slipsedyret til æbleforedrag :)

Egne hjemmedyrkede æbler er altid bedst, og hvem har ikke prøvet at sidde oppe i bedsteforældres æbletræ og smagt på herlighederne !!! er det ikke bare gode minder derfra :) :)
 - Jeg har altid troet at når man køber et æbletræ og planter det, så har man æbler til resten af livet eller hvad ?????
 Første foredrag nogensinde med slips på !!!, det skyldes kun fordi at jeg ikke har fået skiftet tøj efter at have været på HI-Messe i Herning.
 Jeg har begrænset kendskab til dyrkning af æbler i haven, og jeg håber at et foredrag med Villy Mougaard fra Blomstergaarden ved Viborg kunne gøre mig klogere på dette felt :), foredraget foregik i Rødding ;)
 Den mand ved bare alt om æbler, og det blev en god aften i æbletegnet :) :)
 Jeg tog et par billeder af hans opslag, det er interessant læsning :)
Lidt gode dansk æblehistorie fik vi også med :)
 Jeg var ikke klar over at roser og æbler er i familie sammen !!!
Grundstammerne som æblerne er podet på en en helt kapitel for sig selv. Men det interessante er at nu fik jeg svar på om podestedet skal under jorden eller ej !!!!. Og køber man et æbletræ hos planteskolen så står der et nummer på skiltet vedr. hvilken grundstamme det er... og følgende skal under eller over jorden..
  • MN106 og Vildstamme må podestedet komme under jorden
  • M26 og M9 skal podestedet være over jorden

Altid godt med lidt faglig viden omkring plantning af æbletræerne :)

Men !!!!!!!!! Det var trist at høre eller nærmest blev jeg lidt gal over at høre, at langt de fleste af nutidens æbletræer som kan købes på planteskoler m.m. kun holder i 8 til 10 år og derefter går det ned af bakke indtil træet dør, dette skyldes muligvis at producenterne har fremavlet træerne derefter, desværre fik jeg ikke helt forklaringen med da samtalen blev afbrudt...
Nå...men jeg vælger nu at se det positive i de dejlige æbler, og jeg gøre mit for at mine planter har det fint (pt. har jeg 4 æbletræer herhjemme).. her var der lidt beskæringsråd og det er værd at nævne at...
  • Gødning i april måned med NPK 14-3-15
  • Det er ikke altid at æbletræer trives blandt stedsegrønne planter, dette kan hjælpes med at give æbletræet kalk, de elsker at få kalk men med måde ;)
  • Juli og august er det bedste tidspunkt for beskæring
Lidt "langhåret" æbleviden for at bestemme hvilken æblesorter der kan navngives..

Lidt indkøb i pausen, bogen måtte jeg bare have og 2 flasker hjemmedyrket æblemost, og de smager fremragende, Celina (min yngste datter) har næsten tømt den ene allerede i dag ;)

Til sidst fik lidt fortællinger om de nye forskellige æblesorter og paradisæbler som findes på marked :)

Drømmen om en æbleplantage er bestemt ikke blevet mindre efter dette spændende foredrag :)

Kommentarer

  1. Sikke et spændende foredrag. Håber du fik blod på tanden til at komme gang.
    Hilsen Heike

    SvarSlet
    Svar
    1. mojn Heike
      drømmen om en æbleplantage er blevet større :)

      Slet
  2. Hej Tim. Det lyder spændende og sikke meget du har fået ud af det. Jeg vidste ikke det med æbletræernes holdbarhed, det er da noget skuffende!

    SvarSlet
    Svar
    1. mojn Birgitte
      Jeg blev nærmest rystet over den information ang. træernes holdbarhed ???? - For mig virker det som om at producenterne nærmest voldtager "naturen" bare for pengenes skyld !!!

      Slet
  3. Ja,Villy er god til at formidle sin store viden.
    Vi ses i morgen.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
  4. Ja, Villy er en super formidler og besidder en kæmpe viden.
    Grunden til den korte levetid på mange æbletræer skyldes den grundstamme de er podet på. En svag grundstamme giver små træer med tidlig frugtsætning, men desværre også med en kort levetid og dårlig modstandskraft overfor sygdomme.
    Vildstammetræer eller træer på andre kraftigt voksende grundstammer giver store længelevende træer (dem vi kender fra de gamle haver) med en sen frugtsætning. Samtidig giver de ofte sundere træer.
    Det er da bare om at komme igang med den frugtplantage. Man kan jo blande kraftig og svagtvoksende stammer (hver anden). Så kan træerne på de svage stammer fældes når de andre vokser til og begynder at give frugt. Så er de også ved at være færdige.
    Villy sælger mange skønne og spændende sorter på kraftigt voksende stammer:-)
    Vh Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. mojn Lotte
      TAK for den gode information :) :), så fik vi det opklaret :)
      - Hvis jeg skal købe et nyt frugttræ så bliver det nok også fra Blomstergaarden selvom at det bliver noget af en køretur til Viborg..
      Jeg drømmer også om at de kommende generationer har muligheden for at klatre rundt i et æbletræ og nyde herlighederne :)

      Slet
  5. Ih hvor har det været oplysende Tim, gode billeder du har fået taget og du er god til at referere fra fordraget.
    Slips det klæder dig i øvrigt :o)))
    Hilsner fra Linda

    SvarSlet
  6. Spændende foredrag du har været til, så lærte vi andre også lidt. Beskæringen foretager vi også om sommeren, men plantningen og det med grundstammerne var det interessant at høre om. Desværre kan man ikke altid se på skiltet, hvilken grundstamme det er. Nå jeg skal heller ikke have flere frugttræer, der er ikke plads til flere.
    Mojn

    SvarSlet
    Svar
    1. mojn do..
      Jeg har det samme problem med pladsen (griner) til tider må man være kreativ for at få plads til flere planter :) - informationen omkring grundstammen er meget brugbar information, især for dem som skal til at have frugttræer i haven :)

      Slet
  7. Hej Tim

    Det er altid en fornøjelse at være i selskab med folk som virkelig ved noget om deres felt!
    Jeg tjekkede lige Villys hjemmeside og han har en masse interessante frugtsorter!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. mojn Karsten
      Jeg blev også meget positiv overrasket over Villys viden omkring frugttræerne..
      - Og skal jeg have nye frugttræer så bliver de med sikkerhed købt hos ham :)

      Slet
  8. Kender du De Gamle Sorter DK hos podemester Boi Jensen? Der kan du få gamle frugttræs sorter som hjertet begærer.Og alle mulige og næsten umulige andere bær og frugt.
    Hilsner Gunvor

    SvarSlet
  9. Ja,Villy er god til at formidle sin store viden.


    เกย์ไทย

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Et ikke planlagt haveprojekt

Projekt indkørsel

bagsiden af Have-medaljen - det uperfekte havemenneske